Poetul vizionar
Sri Chinmoy este un poet înnăscut. Nu doar un poet, ci un poet vizionar. Un poet vizionar vede Adevărul suprem prin ochii săi spirituali. India are o lungă tradiție de poeți vizionari. Înțelepții care au scris Vedele și Upanișadele au fost poeți vizionari de cel mai înalt nivel, care și-au exprimat intuițiile în mii de sloka sanscrite. Dacă un cuvânt sau o frază foarte puternică este repetată de mai multe ori, ea devine o mantra. Aceste mantre ne ajută în viața noastră interioară într-un mod semnificativ.
Sri Chinmoy a scris o mulțime de poezii și rugăciuni în bengaleză încă de când era copil. Mai târziu, când a învățat bine engleza, s-a simțit inspirat să scrie primul său poem și în această limbă. Avea doar douăzeci și doi de ani și iată poemul pe care l-a scris la acea vreme (poemul a fost publicat în My Flute):
The Golden Flute
A sea of Peace and Joy and Light
Beyond my reach I know.
In me the storm-tossed weeping night
Finds room to rage and flow.
I cry aloud, but all in vain;
I helpless, the earth unkind!
What soul of might can share my pain?
Death-dart alone I find.
A raft am I in the sea of Time;
My oars are washed away.
How can I reach the clime
Of God’s eternal Day?
But hark! I hear Thy golden Flute;
Its notes bring the Summit down.
Now safe am I, O Absolute!
Gone death, gone night’s stark frown!
Flautul de aur
Știu că nu pot ajunge
la marea păcii, bucuriei și luminii.
Ca furtuna se zbate în mine noaptea înlăcrimată
Găsind spațiu, cruge furioasă și neîmblânzită.
Strig în zadar, totul este fără speranță –
Pământul mă respinge, nu văd decât sinele meu neajutorat.
Există vreun suflet curajos care să-mi împărtășească durerea?
Singur nu găsesc decât înțepătura morții.
Sunt o barcă pe marea timpului,
„Vâslele mele au fost purtate departe.
Cum să găsesc țărmul, oh, cum aș putea spera
La lăcașul veșniciei însorite a lui Dumnezeu?
Dar iată, deodată aud flautul Tău de aur,
Pe acordurile sale culmea coboară, mă găsește.
Sunt în viață, trăiesc, O, Putere unică!
Gata cu noaptea crudă, gata cu moartea!
Cel de-al treilea poem al ui Sri Chinmoy în limba engleză, scris tot în această perioadă, exprimă experiența iluminării. Deși descrie o experiență care este dincolo de cunoștințele celor mai mulți oameni, cuvintele sale sublime au puterea de a ne ridica conștiința deasupra nivelului obișnuit de conștiință.
The Absolute
No mind, no form, I only exist;
Now ceased all will and thought.
The final end of Nature’s dance,
I am It whom I have sought.
A realm of Bliss bare, ultimate;
Beyond both knower and known;
A rest immense I enjoy at last;
I face the One alone.
I have crossed the secret ways of life,
I have become the Goal.
The Truth immutable is revealed;
I am the way, the God-Soul.
My spirit aware of all the heights,
I am mute in the core of the Sun;
I barter nothing with time and deeds;
My cosmic play is done.
Absolutul
Fără minte, fără formă, eu doar exist;
Acum a încetat orice voință și gând.
Dansul naturii s-a terminat,
Eu sunt Cel pe care l-am căutat.
Ultimul tărâm al mântuirii pure;
Dincolo atât de cunoscător cât și de cunoscut;
O odihnă imensă de care mă bucur în sfârșit;
Mă uit doar la fața Unicului.
Am străbătut căile secrete ale vieții,
Eu însumi am devenit Scopul.
Adevărul nemuritor este revelat;
Eu sunt calea, sufletul lui Dumnezeu.
Sufletul meu s-a trezit la conștiința tuturor înălțimilor,
Sunt mut în inima Soarelui;
Nu schimb nimic cu timpul și cu faptele;
Jocul meu cosmic s-a încheiat.
Când Chinmoy a ajuns în America, a descoperit că această țară tânără și vibrantă era deschisă la un nou tip de poezie. A început să scrie poezii foarte scurte și directe. Uneori se identifică cu vicisitudinile vieții unui căutător, în timp ce în alte poezii și aforisme își oferă sfaturile și înțelepciunea sa iluminatoare.
Sri Chinmoy a introdus substantive compuse pentru a face poemele mai puternice și mai concise. În astfel de cazuri, două sau mai multe substantive sunt legate printr-o cratimă, care împreună formează noi straturi de semnificație. Anterior, foarte puțini poeți au folosit substantive compuse în poemele de limbă engleză. Sri Chinmoy a făcut ca această structură să fie numai a sa.
Sri Chinmoy a ținut prima sa prelegere universitară în Jamaica, la 10 ianuarie 1968, la Universitatea din Indiile de Vest. Prelegerea a fost intitulată Spiritualitatea: ce este și ce nu este. Prima sa prelegere în Statele Unite a fost ținută la Universitatea Yale din Connecticut, la 4 decembrie 1968, cu titlul God’s Dream Ship and Man’s Life Ship. Sri Chinmoy și-a deschis prelegerea cu următoarele cuvinte: „Nu, nu, nu. Dumnezeu nu m-a binecuvântat cu o diplomă universitară. Nu, nici măcar o diplomă de liceu. Dar, din infinita Sa bunătate, El a binecuvântat inima mea căutătoare cu oportunitatea de a-L sluji în căutarea infinită a Adevărului.”
Învățătura pe care Sri Chinmoy o transmite în prelegerile sale mai presus de toate celelalte este vechea învățătură a Upanishadelor: „Átmánam viddhi – Cunoaște-te pe tine însuți”. Sri Chinmoy îi îndeamnă pretutindeni pe căutători să se scufunde adânc în ei înșiși și să descopere realitățile de nezdruncinat ale vieții interioare.
După cum a spus Dr. Russell Barber, fost editor religios al NBC, una dintre cele mai importante rețele naționale de televiziune din Statele Unite, și un prieten de lungă durată al lui Sri Chinmoy, „Cea mai perfectă idee este inutilă dacă nu este împărtășită cu ceilalți. Sri Chinmoy este idealul perfect, împărtășit prin iubire”.
Un punct culminant al numeroșilor ani în care Sri Chinmoy a ținut conferințe a fost reprezentat de vizitele sale la prestigioasele universități britanice Oxford și Cambridge. Aceste două universități au o relație foarte specială cu India, deoarece multe personalități indiene eminente au studiat acolo.
În 2003, Sri Chinmoy a vizitat Universitatea Cambridge pentru a noua oară. A organizat o mică ceremonie la King’s College, care este deosebit de sacră pentru el, deoarece Sri Aurobindo a studiat acolo între 1890 și 1892. Cu această ocazie, Sri Chinmoy a cântat la esraj și apoi a onorat profesori din mai multe departamente. I-a ridicat deasupra capului său pe o estradă specială și le-a înmânat premiul „Ridicați lumea cu inima unită”.
Mai târziu, Sir Patrick Bateson, director al King’s College și profesor de etologie, i-a scris lui Sri Chinmoy: „Toți cei care v-am întâlnit aici, la Cambridge, am fost impresionați de seninătatea și prezența dumneavoastră”.
Dr. Ajit Singh, profesor de economie, a declarat: „Cred că munca lui Sri Chinmoy este de o importanță extraordinară”.
Profesorul de Istoria Artei, Dr. Martin Kemp, i-a vorbit lui Sri Chinmoy: „Ceea ce ați întreprins și ceea ce sper că veți continua să faceți pentru mulți ani de acum încolo este o căutare de mare importanță. Ideea acestei misiuni este, cred, aceeași cu cea a lui Leonardo da Vinci și a tuturor celor care caută unitatea în diversitate.”
În mai 2004, în timpul călătoriei sale în Rusia, Sri Chinmoy a ținut prelegeri la universitățile din Sankt Petersburg și Moscova, la invitația expresă a departamentelor universitare de acolo. Una dintre aceste invitații a avut o semnificație personală deosebită pentru Sri Chinmoy. Această invitație a venit de la augusta Universitate Lomonosov. Aici au studiat iubitul frate-prieten al lui Sri Chinmoy, președintele Mihail Gorbaciov și soția sa Raisa Maximovna. Universitatea i-a cerut lui Sri Chinmoy să vorbească despre libertate, iar el și-a dedicat prelegerea președintelui Gorbaciov, pe care l-a numit „cel mai mare lider al omenirii”.
Muzică cerească
Sri Chinmoy a învățat muzica de unul singur. Abordarea sa este intuitivă. Când îi place un instrument, exersează pe el până când reușește să-i scoată în evidență sunetul specific.
Instrumentul său preferat este esrajul, un instrument cu coarde alungite de origine nord-indiană. Acesta a fost folosit pentru prima dată la curtea marelui conducător mogul Akbar, care era extrem de încântat de sunetul său. Sri Chinmoy a început să cânte la esraj în 1976.
Sri Chinmoy se descrie cu modestie ca fiind „bun la toate, dar nefiind cu adevărat bun la nimic”. Spiritul său muzical are o mare plăcere în explorarea unor noi forme de exprimare. El cântă în mod regulat la violoncel, flaut, flaut de bambus, vioară, armonium, sintetizator, chitară hawaiană și pian. În 1995, Sri Chinmoy a dorit să cânte la 150 de instrumente pentru a marca cea de-a 50-a aniversare a fondării Organizației Națiunilor Unite. În câteva zile, instrumentele au început să sosească de la discipolii săi din diferite țări, transformând umila sa casă într-un paradis al iubitorilor de muzică.
Pe 25 noiembrie 1995, într-un teatru școlar local, Sri Chinmoy a început să cânte la ora 9:5 dimineața și a continuat până la ora 11:20 seara. Paisprezece ore păreau a fi paisprezece ani de aur. Cu muzica sa, Sri Chinmoy a străbătut harta lumii.
În timpul spectacolelor sale, Sri Chinmoy cântă propriile compoziții lirice și improvizează. Când improvizează la pian sau la orgă, pare să fie ghidat de un spirit interior. Fără să se uite măcar la claviatură, el rămâne într-o stare meditativă, iar degetele sale țopăie înainte și înapoi de la o margine la alta a claviaturii cu o viteză și o energie uimitoare.
Arta sursei
La 19 noiembrie 1974, Sri Chinmoy se afla în camera sa de hotel din Ottawa, Canada. Afară ploua și era frig. Dar din interior i s-a ordonat să iasă să cumpere hârtie de desen și cretă. Așa că Sri Chinmoy a ieșit, a cumpărat niște echipament de bază pentru desen și s-a întors în camera sa. Apoi a continuat și a desenat un trandafir frumos. Așa a început călătoria sa memorabilă în lumea artei.
Sri Chinmoy se referă la arta sa ca fiind „Jharna-Kala”, care înseamnă artă-sursă în bengaleză. Este arta care izbucnește ca o fântână din sursa creației.
Sri Chinmoy s-a scufundat în noua sa practică, pictând adesea toată noaptea în casa sa din New York. Îi plăcea să folosească acrilice colorate, precum și bureți de mare și pensule de diferite forme și dimensiuni. Uneori, aplica vopseaua pe hârtie cu degetele.
Până la 3 octombrie 1975, Sri Chinmoy realizase 100.000 de picturi, iar la 16 noiembrie a aceluiași an a stabilit un nou record personal, realizând 16.031 de picturi în 24 de ore.
La 29 aprilie 1976, Sri Chinmoy a pictat o pânză de 8,2 m lungime și 3,6 m lățime. El a dat picturii titlul „Mai mare decât cel mai mare”. Henry Geldzahler, directorul Colecției de Artă a secolului XX de la Muzeul Metropolitan de Artă din New York, văzând tabloul, a remarcat: Impresionant! Un întreg univers comprimat”.
Sri Chinmoy a pictat peste 150.000 de tablouri, care au fost expuse în multe locuri din întreaga lume. Cel mai recent, în mai 2005, o selecție de lucrări ale lui Sri Chinmoy a fost expusă la Louvre din Paris. De asemenea, au avut loc expoziții importante la sediul Națiunilor Unite din New York, la sediul UNESCO din Paris, la clădirea Senatului Statelor Unite din Washington, la Parlamentul australian din Canberra, la Galeria Națională din Ottawa, la Galeria Mall din Londra și la Institutul Commonwealth-ului Britanic din Edinburgh.
Este aproape imposibil ca o singură persoană să realizeze atât de mult, mai ales dacă ne gândim că arta plastică este doar o ramură a activității lui Sri Chinmoy. Sri Chinmoy a sperat că picturile sale îi vor inspira pe oameni să se oprească pentru o clipă în viețile lor agitate și să se bucure de frumusețea și bogăția vieții interioare.
Președintele Gorbaciov a scris cu entuziasm despre operele de artă ale lui Sri Chinmoy. Lucrările sale sunt inspirate și, în același timp, contribuie la cauza nobilă a reînnoirii spirituale a umanității.”
Milioane de desene cu păsări
La sfârșitul anului 1991, Sri Chinmoy a călătorit în insula mediteraneană Malta. Pe 29 decembrie, a scos un mic blocnotes și, folosind un pix, a tras câteva linii pe el cu tușe rapide. A apărut figura înălțătoare a unei păsări. Apoi a desenat o alta, și încă una, și încă una! În curând s-au născut sute de păsări
Păsările pictate de Sri Chinmoy sunt extrem de simple și elegante. Unii critici de artă le-au descris ca fiind asemănătoare unei frumoase caligrafii. De obicei, Sri Chinmoy are nevoie de doar câteva secunde pentru a pune pe hârtie liniile ușoare și sinuoase care dau naștere unei păsări. Ochiul este desenat, ca o ultimă mișcare.
Sri Chinmoy explică de ce a ales păsările ca subiect: „Când o pasăre zboară pe cer, ne amintește de sufletul pe care îl reprezentăm cu toții. Sufletul meu, sufletul tău, sufletul fiecăruia se naște din cer. Așa că, atunci când vedem aceste păsări, simțim un dor de a ne întoarce la Sursa noastră”.
Toate picturile și desenele de păsări ale lui Sri Chinmoy sunt păstrate cu grijă de Muzeul Sri Chinmoy și de directorul acestuia, Ranjana Ghose, în diferite locații din New York. Încă din zorii carierei artistice a lui Sri Chinmoy, Ranjana l-a sprijinit și asistat în mare măsură.
Unii cred că cantitatea și calitatea sunt incompatibile, dar Sri Chinmoy are curajul de a nu fi de acord. El crede că, dacă cineva este cu adevărat inspirat, ar trebui să își asculte vocea interioară și să se roage lui Dumnezeu într-un mod spiritual, astfel încât acesta să își asume responsabilitatea pentru calitate. El scrie: „Eu sunt responsabil pentru cantitate. Ghidul meu interior, cel mai plin de compasiune, Domnul meu Suprem, este responsabil pentru calitate!!!”.