Arta Sa – Jharna Kala

Istoricul de artă E. H. Gombrich în cartea sa de renume mondial începe astfel: „ Arta defapt nu există; există doar artiști. ” Exemplu pentru aceste cuvinte ale istoricului este însuși Sri Chinmoy, a cărui operă a adăugat ceva special limbajului artei. Sri Chinmoy a umplut lumea artei cu o bogăție spirituală profundă și a creat o operă care întruchipează cele mai înalte aspirații spirituale ale omenirii încorporate într-o lume complet nouă a formei. El şi-a numit colecţia de picturi „Jharna Kala”, care, tradusă din limba sa maternă bengali, înseamnă „Izvorul artei”. „Această artă este spontană ca un izvor”, „Izvorăște din sursa creației” – spune autorul – „El nu are naştere şi nici moarte: un torent fără de început şi
nemuritor”. În timp ce își creează picturile, artistul se află într-o profundă stare meditativă. Redă pe hârtie experiențele trăite în lumea interioară și le traduce în limbajul culorilor și formelor.
La Jharna-Kala nu putem vorbi despre limite formale, picturile Sale se caracterizează prin culori strălucitoare și umplerea dinamică a spațiului.Deși majoritatea picturilor sale nu reprezintă o formă anume, lui Sri Chinmoy îi place foarte mult să deseneze păsări stilizate, care pot fi considerate un simbol special al sufletului.

Instrumente
Instrumentele sale variază de la acuarele și guașele pe hârtie la cerneluri. Artistul a preferat să folosească hârtii speciale precum hârtia lucrată manual cu petale de flori. Căutând o varietate de forme și structuri, artistul a avut o serie întreagă de instrumente de pictură. Acestea includ
bureți tăiați în diferite forme și bețișoare înfășurate în bumbac și țesături. În plus, desigur, folosește și pixuri, instrumente de scris, diverse perii, dar se întâmplă să picteze „cu mâinile goale”, adică cu degetele. El folosește adesea carioca pentru a crea păsări în stil Zen, mereu
vesele.

Mărimi
Unitatea compoziției sale este dată de formele vibrante care explodează din centrul pânzei, în care culorile și formele schimbătoare formează o lume independentă. Uitându-te chiar și la un mic detaliu, poți avea o experiență independentă. Acesta este motivul pentru care dimensiunea
picturilor poate fi extrem de diferită. Dimensiunea imaginilor variază de la timbru poștal la dimensiunea frescelor (3 X 33 metri).

Viteza
Picturile sale au fost finalizate în câteva minute sau chiar într-o fracțiune de minut. Între timp, artistul a fost puternic concentrat spre a-și menține experiența interioară. Nu a existat nicio ezitare între viziunea picturii și redarea acesteia pe foaie. Siguranța surprinzătoare cu care a
lucrat fiecare linie caracterizează în mod egal atât picturile cât și desenele cu linie ale lui Sri Chinmoy. Nu a existat niciodată o verificare ex-post, nicio imagine nu a fost modificată sau corectată. El a creat un limbaj limpede, care este clar exprimat prin urmele lăsate de pensulă.
Acest tip de onestitate al creatorului înseamnă acces ușor al celui care privește la consistența mai profundă a picturii. Nu s-a întâmplat să fie făcută o imagine identică sau similară. Această cartografiere rapidă a viziunii amintește de caligrafia cernelii chinezești și japoneze, cu toate
acestea, Jharna-Kala nu este familiarizată cu forme convenționale atât de complexe precumideogramele chinezești.

Culori și forme
Picturile sale nu umple de obicei toată suprafața hârtiei sau a pânzei, iar culorile folosite contrastează puternic, aproape strălucit, cu fundalul alb neatins. Uneori, aceste culori sunt deosebit de îndrăznețe, izbitoare și sclipitoare, evocând arta patriei artistului, India. Adesea, totuși, sunt translucide, ușoare și aerisite. Chiar dacă în picturile sale apar fiecare culori care pot fi amestecate din paleta de culori, Sri Chinmoy evită tonul închis de maro, gri și negru. Deși forma sa de exprimare este extrem de simplă, ea îi permite totuși creatorului să redea un număr infinit de posibilități. Liniile care apar pe pânză vorbesc despre direcția, continuitatea, grosimea, contrastul și rezistența lor. Petele prind viață cu spațiul, forma, nuanța, tonul și textura lor. Compozițiile sunt completate de avântul, ritmul repetării acestora, simetria și transparența straturilor care se suprapun. O caracteristică comună a picturilor sale este forma
circulară masivă non-figurativă pictată cu linii diferite și culori diferite, din centrul căreia evadează linii lăsate de pensulă să creeze câmpuri energetice vibrante care explodează sau înfloresc brusc. Componentele celorlalte imagini ale sale sunt punctate sau doar puncte și
benzi dansantoare. Colțurile ascuțite și formele geometrice sunt rare, în schimb suprafața pânzei este umplută de forme naturale și proporționale.Liniile se desprind uneori datorită intensitatății mișcării expresive a creatorului. Culorile se amestecă adesea liber pe pânză. Artistul folosește concomitent diluarea și culoarea
albă pentru a obține nuanțele mai palide care apar alături de culorile vibrante. În multe cazuri se poate observa faptul că, culorile dominante ies evidență sau se revarsă una în cealaltă prin nenumărate nuanțe. În același mod, formele se nasc adesea din nicăieri și se leagă ușor una de
cealaltă. De multe ori, culoarea și forma se transformă concomitent dând viață liniilor născute din pensulă. Oscilația energiilor se amestecă cu combinații intuitive de culori. Artistul creează astfel o armonie în picturile sale acrilice abstracte, iar prin simplicitatea acestora oferă fiecărui privitor o plăcere de nedescris.

Conținutul intern
Arta lui Sri Chinmoy este multitudinea experiențelor transcendentale perceptibile care se află acolo în noi toți. Maestrul oferă o perspectivă asupra lumii artelor contemplative. Sursa creativității sale este meditația. Când mintea este liniștită, puterea și pacea inimii devin disponibile, artistul devine un instrument, iar conținutul trăit în adâncuri iese la suprafață. În astfel de cazuri, cum spune el: „nu există minte, nici formă”. Sri Chinmoy este capabil să comunice perfect folosindu-se de originalitatea izbitoare a culorilor, tehnicilor utilizate și
stilului. El nu consideră necesar să se identifice cu nicio școală de artă sau să refuze orice modă. În schimb, arta sa, fără a o judeca mental, este o expresie involuntară. Munca sa este modestă și nu folosește mijloacele de impresie dură pentru a avea un impact. În schimb, întruchipează ceea ce este revelat din interior, iar acest limbaj, evident, vorbind de la sine,
transmite esența operei lui Sri Chinmoy. În timpul creației, artistul lasă arta să iasă din inima sa și să curgă în imagini sub formă de energie creativă. Armonia, unitatea și bucuria ca de copil sunt exprimate în această artă. Arta sa poate fi savurată la maximum atunci când
privitorul poate vedea multe, multe imagini într-un singur loc în același timp. Vizionând formele și ritmul picturilor, putem să simțim starea de spirit trăită de artist. Astfel, picturile ne pot ajuta în propria noastră cale spre interiorul nostru.

Desene de păsări
Desenele de linie ale lui Sri Chinmoy radiază simplitate și bunătate. Sunt făcute extrem de repede. Putem simți că forma desenată din câteva linii i nu este destinată să reprezinte o formă, ci încearcă să exprime o calitate.
Simbolul păsării, care joacă rolul elementar în expresia sa artistică, este o metaforă A aspirației Sufletului , îndreptată spre a se transcende pe măsură ce urcă și este eliberată pe cerul infinit. Acesta este modul în care toți oamenii caută libertatea atât de indispensabilă existenței și dezvoltării lor. Pe hârtie apare un avânt exigent, dar încrezător, spontan, dar realist. În ciuda vitezei semnificative și a liniilor simple, Sri Chinmoy reușește să mențină echilibrul și armonia fiecărei forme. Desenele păsărilor apar adesea ca fluxuri de energie împletite. Combinația neobișnuită de elemente figurative și non-figurative creează o putere
expresivă extrem de individuală în aceste desene. Desenele păsărilor se caracterizează prin repetarea unui anumit obiect de mai multe ori în
diferite forme și expresii similare tradiției de artă budistă – Zen. Este ca și cum aceiași actori revin din nou și din nou, exprimând din ce în ce mai mult ce au în interior. Sunt păsări numai în măsura în care forma lor seamănă cu o pasăre. De fapt, ele afișează calitățile sufletului.
Fiecare dintre ele este diferită și totuși, datorită similitudinii lor, formează o unitate inseparabilă pe hârtie sau chiar între mai multe imagini dintr-o sală de expoziții.